Syksy täyttää kuntosalit

Erika Selander: ”Olen nyt muutaman vuoden harrastanut bikini fitnestä ja kilpaillutkin siinä. Nyt treenaan tähtäimenäni ensi kevään kisat. Minulla on kuntosali- ja kilpacheerleading-tausta. Tavallisesta salitreenistä oli aika lunnollinen jatkumo alkaa treenata kisakuntoon. Bikini fitneksessä minua viehättää itseni ylittäminen ja se, kuinka siinä samalla oppii luonteen lujuutta. Tällä hetkellä treenaan neljä kertaa viikossa salilla. Kisojen aikaan lisään aerobista treeniä ja teen esimerkiksi intervalleja ja matalasykkeistä aerobista, lihasta säästävää. Kesällä treenasin myös Puijolla, mutta eniten treenasin silloinkin salilla, koska tarvitsen täällä olevia välineitä.”

Syksy on liikuntaharrastusten aloittamisen aikaa. Tämä näkyy myös kuntosaleilla asiakasmäärien nousuna.

Syksyn tullen moni haluaa aloittaa jälleen liikuntaharrastuksen. Tämä näkyy myös kuntosalien asiakasmäärissä. Uusia jäsenyyksiä solmitaan, jumppatunnit täyttyvät ja kuntosalilaitteissa on ruuhkaa.
– Kyllä syksy on vuoden toinen pääsesonki. Se toinen on sitten uusivuosi, Kalle Vornanen Kunnonsalilta kertoo.
Asiakasmäärät kuntosaleilla lähtevät nousuun elo–syyskuussa, kun kesälomat loppuvat ja ihmiset palaavat arkeen.
– Osa on vanhoja asiakkaita ja he jatkavat siitä, mihin ennen mahdollista kesätaukoa jäätiin. Mutta koko ajan riittää myös uusia asiakkaita, Vornanen lisää.

Halutaan henkilökohtaista

Vornanen sanoo, että heillä toiminnallisen harjoittelun osuus kasvaa edelleen. Painonnosto ja esimerkiksi kehonpainolla harjoittelu on suosittua.
– Siksi meille onkin tulossa laajennus ja uusi voimannostoalue, jotta saamme sille lisää tilaa.
Element Studiolta kommentoidaan, että crossfitin, kehonpainoharjoittelun ja niin sanotun actionliikunnan lisäksi tällä hetkellä suosittuja ovat myös palautumiseen ja rentoutumiseen tähtäävät liikuntamuodot.
– Nyt haetaan laajemminkin kokonaisvaltaista hyvinvointia ja jaksamista arkeen. Liikunnan lisäksi kaivataan esimerkiksi ravinto-ohjausta. Moni haluaa henkilökohtaista valmennusta, Katariina Pahkala Element Studiolta kertoo.
Myös Kuopion Fressiltä kommentoidaan, että henkilökohtainen valmennus on nyt nosteessa.
– Ihan kuntoliikunta on nyt in, haetaan hyvää vointia. Pienryhmätunnit ovat nyt suosittuja, ihmiset kaipaavat henkilökohtaisempaa valmenusta, Heidi Hakkarainen sanoo.

 

Hessu Kuustonen:
”Kuulun Kuopion Kerma ja voi -äijäjumpparyhmään, joka on toiminut jo yli 30 vuotta. Kokoonnumme kaksi kertaa viikossa aamuisin ohjatulle tunnille, tänään kahvakuulaan. Mukana on vajaa 20 aktiivia, entisiä bisnesäijiä. Kuntoilemme tosissaan, mutta pilke silmäkulmassa. Sosiaalinen puoli on todella vahva ja kettuilemmekin vähän toisillemme. Sanon aina, että päivä alkaa mahtavasti, jos tästä äijälauman tunnista selviää. Silloin selviää kyllä mistä vain, mitä päivä tuo tullessaan. Näiden tuntien lisäksi käyn talvella hiihtämässä ja kesällä pyöräilemässä, mutta saan itsestäni eniten irti, kun teemme ryhmässä.”

 

Sami Hartikainen ja Niko Karppinen:
”Käymme salilla 3–6 kertaa viikossa, vähän sen mukaan, millainen lukujärjestys milloinkin on. Olemme nyt harrastaneet salilla käymistä aktiivisesti 1,5–2 vuotta. Kuntosalilla käyminen on siitä hyvä harrastus, että salille voi tulla milloin vain. Salitreenistä saa hyvän mielen, kunto kasvaa ja on mukavaa nähdä tuloksia. Kesällä tuli pelattua myös vähän futista ja lenkkeiltyä ulkona, mutta silloinkin käytiin salilla. Emme ole ikinä käyttäneet personal traineria, vaan olemme opetelleet treenaamaan yhdessä kaverien kanssa. Netistä saa myös hyviä neuvoja.”