Autoilijoiden kiusa

Uudenvuoden aattoiltana tapahtui kummia. Kuopion liikennevalot eivät olleet päällä. Ei punaisia valoja, ei vihreitä, ei edes vilkkuvia keltaisia! Näky oli hämmentävä. Ajoin jokaiseen risteykseen epäuskoisena. Koko ajan oli tunne, että pitää katsoa tarkkaan, ettei tule muita, ei etenkään jalankulkijoita.

Epäuskoni tueksi minulla oli selvää faktaa vuosilta, jolloin istuin teknisen lautakunnan jäsenenä. Epäilin silloin, jotta jos liikennevaloja ei olisi tai ne otettaisiin pois käytöstä, liikenne sujuisi Kuopiossa nopeammin ja pienemmin päästöin.

Silloin marssitettiin paikalle ruoto suorana seisonut viraston lakimies – ei asioista vastaava liikennevaloinsinööri – joka pudotteli kuin jumalansanana, ettei liikennevaloja voi koskaan ottaa pois päältä. Lain perusteluissa kuulemma sanotaan, että ”jos sellaiset kerran on kuntaan hankittu, pitää niiden aina päällä oleman”, ja amen!

Sama suoraruoto jatkoi kuitenkin, että kaupungissamme on silti hyväksi katsottu ottaa ne pois päältä iltakymmenestä aamuun. Jäi selvittämättä, että kuka ja miten se oli mahdollista.

Kuopiossa ajellessa tulee olo, että liikennesuunnittelumme ykkösperiaatteena on tehdä kiusaa autoilijoille, sen verran on Kuopioon ripoteltu liikenteenjakajia, ajokieltoja, autottomia kadunpätkiä ja umpiperiä sekä talvella vielä huonosti aurattuja lumivalleja. Päälle päätteeksi joka helevatan rännikadun risteykseen vielä liikennevalot! Siinä sitten iltamyöhäisellä yksiksesi nökötät ja odotat valojen vaihtumista. Kuluu hermojen lisäksi vain turhaa polttoainetta, ja ilma saastuu; tämä yhteinen kuopiolainen ilmamme. Kuopiolla on kunnianhimoinen tavoite ilmastopäästöjen vähentämiseksi, miksi tälle asialle ei tehdä mitään? Laskeudupa liikenneinsinööri katutasolle sieltä norsunluutornistasi!

Mitä kertovat uutiset Pariisista? Huputtavat siellä liikennevaloja. Ei niitä enää tarvitakaan. On tutkittu, että autoilijat ajavat vastuullisemmin ja vähentävät nopeuksiaan. Melutasokin laskee, ilmansaasteet vähenevät, ja hengitysoireista kärsivät kiittävät. Valot jäävät tietysti isompiin risteyksiin ja koulujen lähelle, ei siellä nyt hölmöjä olla.

Mitä yhteistä on Helsingin punavihreällä kuplalla ja Kuopiolla? No kuplaa meillä ei ole, mutta katujemme liikennevalot toimivat punavihreällä aallolla.

Kirjoittaja on kuopiolainen historianlehtori.