Autoklassiko päivittyy nykyteknologiaan

Mikko Ruotsalaisen Kupla valmistuu ”jonain vappuna”. Kuvat: Sanna-Liisa Kiiskinen

Mikko Ruotsalainen rakentaa Kuplavolkkaristaan sähköautoa.

Uuden teknologian hyödyntäminen vanhaan autoon sekä kiinnostus tekniikkaan ja ekologisiin valintoihin käynnisti sähkötekniikaninsinöörin päässä idean, joka on nyt jo toteutusvaiheessa. Loppua ei ole vielä näkyvissä, mutta tärkeintä onkin itse matka.
”En ole ennustaja, mutta toivon että pääsen joskus ajelemaan itse kunnostamallani Kuplalla, jossa vielä surisee sähkövatkain perässä. Vähän tehokkaampi semmoinen kylläkin.”

Eipä monelle tule ensimmäisenä mieleen tuunata vuoden 1972-mallin Kuplavolkkarista sähköautoa. Kuopiossa asustavalle Ruotsalaisen Mikolle tuli. Tekniikasta ja teknologiasta kiinnostuneelle insinöörille haaste tuntuu pelkästään inspiroivalta ja projekti on nyt vaiheessa. Päättymispäivää ei pysty vielä ennustamaan.
– Joku vappu se päättyy, muttei ei voi tietää mikä vuosi. En ole ottanut painetta sen tekemisen suhteen, kun ei tarvitse kenenkään muun aikatauluissa pyöriä. Teen tätä omaksi ilokseni ja omaan tahtiini, Ruotsalainen tuumailee.

Alkusysäys Kuplan kunnostamiselle tuli jo puolenkymmentä vuotta sitten. Erityisesti Ruotsalaista alkoi kiinnostaa uuden teknologian hyödyntäminen vanhassa autossa.
– Viitisen vuotta sitten aloin tätä suunnitella. Minua kiinnosti se, miten voi käyttää uutta teknologiaa vanhassa laitteessa, jotta se säilyisi kunnossa mahdollisimman kauan. Kupla on teknisesti helppo aihio rakentaa ja työstää – tai no mikä on helppo, mutta mitä uudempi auto sen hankalammaksi menee. Tulee kaikenlaisia EU-säädöksiä vastaan. Vanhat autot ovat huomattavasti helpompia siinä suhteessa.

Ruotsalainen näkee tässä myös pitkäntähtäimen ekologista vaikutusta. Itse tuotettu energia tasaa energiankulutusta vuorokausitasolla ja vanhojen autojen sähköistäminenkin on tietynlainen ekoteko.
– Tulevaisuudessa itse tuotettu energia tasaa päivän energiankulutusta ja esimerkiksi yölliset sähköautojen lataukset tasaavat energiantuotannon kuormitusvajetta. Tästähän hyötyvät muun muassa paikalliset energiayhtiöt. Meillä on paljon vanhoja autoja, jotka voisi muuttaa sähköautoiksi, esimerkiksi isoja jenkkiautoja. Tiedän, että harrastajat ovat jo rakentaneet valmiin moottorikitin, jonka voi asentaa esimerkiksi V8-moottorin tilalle, laittaa vaan paikoilleen. Harrastajat kulkevat yleensä edellä, yritykset tulee sitten perässä, Ruotsalainen vertailee.

”Puhutaanpas vähän akuista. Kyseessä ei siis ole Aku Ankka tai Hirviniemi. Sähköauton yksi tärkeimpiä osia on akusto, joka koostuu useasta eri osakokonaisuudesta.”
Suurin ja pisin pähkäilyn kohde projektissa on ollut akun valinta. Perusteellisella insinööriluonteella vaihtoehtoja piti vertailla ja tutkia taustatietoja, mutta nyt kodin eteistä komistaa parikymmentä laatikollista akkuja. Myöskään akkujen sijoittuminen autossa ei ollut itsestään selvää, mutta Ruotsalaisella on tähänkin uudenlainen ratkaisu.
– Vaikeinta oli päättää akkutekniikka, sitä joutui eniten pohdiskelemaan. Valitsin litiumtitaanioksidiakun, koska se on suhteellisen turvallinen, toimii pakkasessa ilman lämmitystä ja on pitkäikäinen. Oletuksena on, että se kestää noin 10.000 lataus- ja purkukertaa eli teoriassa jopa 40 vuotta. Haittana on se, että ne ovat painavia ja kalliita. Yleensä akut laitetaan takapenkin taakse ja keulaan, mutta minä laitan ne pääsääntöisesti pohjaan kahteen tasoon. Silloin runko ja alusta jäykkenee ja ajettavuus paranee.

Kaikella on hintansa. Sähköauton rakentaminen vanhasta ei välttämättä tuo säästöä, paremminkin päinvastoin, mutta harrastustoiminnasta kannattaa aina vähän maksaakin.
– Vähintään kymppitonni tähän menee, saattaa mennä viisitoistakin, kun on niin monta muuttujaa. Puhtaasti rahansäästön takia tätä ei kannata tehdä, mutta en ole yhtään ilmaista auton entisöintiä vielä nähnyt ja tämä opettaa paljon tekniikasta. Harrastus kuin harrastus, niin saa siihen uppoamaan rahaa.

Lainatut tekstit Mikko Ruotsalaisen blogista, jossa voi seurata Kuplan valmistumista https://diyevbug.blogspot.com/. Lukijoita blogilla on jo yli 6000.

Mikko Ruotsalainen

  • 36, sähkötekniikan insinööri, aiempi koulutus elektroniikka-asentaja
  • Työ: Istekki Oy, tekninen asiantuntija
  • Perhe: Vaimo
  • Asuu: Kuopiossa omakotitalossa
  • Harrastukset: kaikenlainen rakentelu ja frisbeegolf