Isät kisakunnossa

Kimmo Nissinen ja Jukka Podduikin harrastavat tosissaan kehonmuokkausta.

Kun vaimo ja lapset tukevat kisatavoitteessa, pystyy myös perheenisä vetämään kisadieetin läpi menestyksekkäästi.

Onnistuuko perheenisän treenata itsensä fitnesslavojen kisakuntoon samalla, kun pyörittää perhearkea? Onnistuu, jos kysyy kuopiolaiselta Kimmo Nissiseltä (45) ja Siilinjärvellä asuvalta Jukka Podduikinilta (40). Miehet kilpailivat huhtikuun lopulla Helsingissä fitnesskisoissa, Kimmo bodybuilding- ja Jukka men’s physique -sarjassa.
– Treenit on vain ajoitettava niin, että ne voi tehdä. Myös kisoihin valmistautuessa on tietenkin annettava lapsille aikaa ja oikeastaan onnistuminen vaatii koko perheen tuen, Jukka sanoo.
– Jos ei puoliso olisi mukana ja tukena, ei tästä olisi tullut mitään. Joskus treeni on tehtävä viideltä aamulla, että ehtii, mutta perhe ja tavoitteellinen harrastaminen on yhdistettävissä, Kimmo jatkaa.

Urheilu ollut aina osa elämää

Jukka ja Kimmo ovat molemmat harrastaneet liikuntaa jo lapsesta saakka. Kimmo kiinnostui kehonrakennuksesta ala-asteella, nähtyään komeita Arnold Schwarzeneggerin kuvia.
– Siitä asti olen harrastanut enemmän ja vähemmän aktiivisesti, nyt viimeiset neljä vuotta jälleen tavoitteellisesti. Vuonna 1995 kilpailin juniorisarjassa, ja nyt sopivan 22 vuoden tauon jälkeen nousin kisalavalle uudelleen, Kimmo nauraa.
Jukka treenasi kisalavaa varten tavoitteellisesti 1,5 vuotta. Monipuolinen liikunta on kuitenkin kuulunut miehen elämään aivan pikkupojasta saakka.
– Punttia olen nostanut 14-vuotiaasta asti. Muita lajeja on ollut muun muassa yleisurheilu, jääkiekko, uinti, jalkapallo ja golf. Ja kaikissa lajeissa on pitänyt aina kilpailla, Jukka hymähtää.

Ihanteena lihaksikas vartalo

Kehonmuokkaus on molemmille miehille elämäntapa ja sitä aiotaan jatkaa niin kauan kuin mahdollista. Molempien vartaloihanteena on aina ollut lihaksikas kroppa.
– Treenaus lähti juuri siltä pohjalta, että näki hyvännäköisiä vartaloita kuvissa ja leffoissa ja halusi näyttää samalta. Kisojen myötä puhtaasti kehonmuokkaus alkoikin olla motivoiva tekijä. Eli nykyisin sitä miettii, mitä kohtaa pitäisi vielä kehittää ja muokata, Kimmo kertoo.
Kimmo sanoo, että iän myötä myös oma terveys on entistä isompi motivaattori.
– Minulla on selkärankareuma, joka alkaa heti oirehtia, jos en treenaa. Lihaskunnosta on pidettävä huolta, jotta kivut pysyvät aisoissa.
Molemmilla miehillä on jo selkeä uusi kisatavoite mielessä. Jukka kisaa heti syksyn SM-karsinnoissa ja Kimmo tähtää vieläkin kohentuneeseen kisakuntoon joko syksylle 2018 tai viimeistään keväälle 2019.

Ikä tuo omat haasteensa

Matkan varrella Jukka ja Kimmo ovat huomanneet ja oppineet, miten iän kertyminen vaikuttaa tavoitteelliseen treenaamiseen. Esimerkiksi palautuminen ottaa vähän enemmän aikaa kuin nuorena.
– Samoin ruokavalioon on kiinnitettävä vähän enemmän huomiota. Nuorena pystyi syömään mitä vain ja lihasmassa kasvoi silti. Nyt tässä saa alkaa miettiä aineenvaihdunnan hidastumista ja tarkemmin sitä mitä syö, Kimmo pohtii.
Jukka sanoo, että vuosien karttuessa myös loukkaantumisriski kasvaa.
– Mutta kun lihaksisto on kunnossa ja ruuasta saa tarvittavat ravintoaineet, ei tässä ole mitään hätää. Ja itse asiassa treenaaville sattuu suhteessa vähemmän vammoja kuin ei-treenaaville.