”Jospa löytyisi pysyvä ratkaisu”

Haastateltavat eivät halua esiintyä jutussa oikeilla nimillään yksityisyytensä suojaamiseksi. Kuvassa mukana perheen koira, jonka ulkoilutukseen Mikko tykkää osallistua. Kuva: Laura Ruuskanen

Monidiagnosoidun Mikon (9) koulutaival on ollut yhtä muutosta. Vanhemmat toivovat pysyvyyttä.

Kuopiolaisella 3.-luokkalaisella Mikolla (nimi muutettu) on diagnosoitu monia eri kehityshäiriöitä, jotka aiheuttavat haasteita pojan ja perheen elämään. Mikolla on muun muassa aktiivisuuden ja tarkkaavaisuuden häiriöitä, uhmakkuushäiriö, laaja-alainen kehityshäiriö johon liittyy Aspergerin piirteitä ja lihasdystonia.
– Hän ei osaa esimerkiksi lukea tai kirjoittaa, ja saattaa saada voimakkaita uhmakkuuskohtauksia vaikka kesken päivän, äiti kertoo.

Mikon elämä sujuu parhaiten silloin, kun se on suunnitelmallista ja rutinoitua. Yllätykset eivät sovi pojalle.
– Jos on sovittu, että kauppareissulta tullaan suoraan kotiin, niin silloin ei käydä edes tankkaamassa, koska siitä ei ole sovittu. Ja jos jollekin asialle on määrätty ajankohta, niin sen on parempi tapahtua tasan ajallaan, äiti kertoo.
Muutokset ovat Mikolle haastavia, mutta silti niitä on sattunut pienen miehenalun elämään jo runsaasti.
– Pojalla on vaihtunut esimerkiksi opettaja joka vuosi, ja töitä on tehty koko koulutaipaleen ajan, että saataisiin hänelle ystävä koulusta. Ja nyt ollaan jälleen siinä tilanteessa, että koulua pitäisi vaihtaa, äiti harmittelee.

Tilanne on nimittäin se, että Mikolla on ollut ykkös- ja kakkosluokalla koulussa apuna henkilökohtainen avustaja. Elo avustajan kanssa on sujunut hyvin, sillä avustaja on oppinut tuntemaan Mikon ja tämän erityispiirteet. Avustaja huolehtii Mikon erityistarpeista ja tietää esimerkiksi mitä tehdä, jos uhmakkuuskohtaus tulee.
– Mutta nyt kolmoselle kaupunki ei enää myöntänyt henkilökohtaista avustajaa säästösyistä, vaikka sitä haettiin kaksi kertaa lääkärien lausunnoilla.
Ja ilman avustajaa Mikko ei kyllä tavallisella pienryhmäluokalla pärjää.
– Opettaja on joutunut jo nyt soittamaan minulle kolme kertaa, että tule hakemaan poika pois koulusta, kun ei siellä pärjätä hänen kanssaan, kun uhmakohtaus on tullut. Ja minä olen hakenut. Koulunkäyntiä hankaloittaa myös lukutaidottomuus.

Ensimmäisenä ratkaisuehdotuksena kaupungilta ehdotettiin, että Mikko siirrettäisiin lähikoulustaan Petoselta keskustaan Snellmanin kouluun. Ilmeisesti siellä olisi hieman paremmat resurssit Mikon erityistarpeisiin.
– Taksikyyteihin olisi ollut varaa aamuin illoin, kun poikaa olisi pitänyt kuljettaa kouluun. Mutta henkilökohtaiseen avustajaan ei ollut varaa, jonka avulla poika olisi saanut jatkaa lähikoulussa, josta on juuri saanut kavereita, äiti ihmettelee ehdotusta.

Äidin onneksi eräs Mikon lääkäreistä alkoi ajamaan läpi ajatusta Valteri-koulu Mäntykankaasta, joka on suunnattu erityistä tukea tarvitseville lapsille ja nuorille.
– Muutoshan se olisi sekin, mutta sentään ehkä positiivisempaan päin. Jospa poika pääsisi sinne, jos kerta koulua täytyy lähteä vaihtamaan. Siellä olisi erityisosaamista ja toivottavasti se olisi vihdoin pysyvämpi ratkaisu. Silloin ei tarvitsisi itkun kanssa stressata muutoksista joka vuosi.
Äiti kertoo, että Mikko itki ja jännitti muuttuvaa koulutilannetta tänäkin kesänä jo ennen lukuvuoden alkua.
– Pojalla menee kauan, että hän saa luotua luottamussuhteita uusiin ihmisiin. Ja menee henkilökunnallakin aikaa opetellessa uusia toimintatapoja Mikon kanssa.
Valteri-koulun oppilaaksi tullaan aina tukijakson kautta. Jakson aikana arvioidaan monialaisesti oppilaan tuen tarvetta. Ellei tukijakson aikana löydetä riittäviä tukitoimia oppimisen järjestämiseksi kotikunnassa, voidaan oppilas ottaa Valteri-koulun oppilaaksi.
– Mikko pääsee toivottavasti tukijaksolle mahdollisimman pian, jo ennen joulua.

”Eikö mielenterveys merkkaa?”

Mikon äiti toivoo loppua jatkuville muutoksille Mikon koulutaipaleella. Nyt kun koulun vaihtamisesta on puhuttu, toivoo äiti, että seuraava ratkaisu olisi pysyvä.
– Teimme kolme vuotta töitä saadaksemme lapselle ystävää koulusta ja voitimme masennuksen, ja kun lapsi vihdoin sai ystävän, on edessä jälleen koulun vaihtaminen ja kaiken aloittaminen uudelleen.
Äiti kysyy, onko pienen koululaisen mielenterveys säästöjen arvoinen.
– Kuulosti kauhealle, että poika olisi siirretty ”tavalliseen” kouluun keskustaan, sillä epäilen resurssien riittämistä sielläkään. Henkilökohtainen avustaja olisi ollut ehdoton. Mutta jospa hän nyt saisi paikan Mäntykankaalta, ja ratkaisu olisi pysyvämpi.

Erityiseen tarpeeseen

  • Valteri-koulu Mäntykangas sijaitsee Kuopiossa.
  • Koulu toimii Opetushallituksen alaisuudessa ja on osa valtakunnallista Oppimis- ja ohjauskeskus Valteria.
  • Kunta hakee lapselle oppilaspaikkaa Valteri-koulusta yhteistyössä huoltajien kanssa.
  • Luokan ohjauksesta vastaa opettajan ja ohjaajan kanssa moniammatillinen tiimi, johon voi kuulua esimerkiksi puheterapeutti, fysioterapeutti ja toimintaterapeutti.