Kaupungin parkkipaikat täyttyvät hetkessä – Olli-Pekka tulee töihin tuntia ennen saadakseen parkkipaikan

Olli-Pekka Mononen joutuu tulemaan aamuisin melkein tuntia ennen töihin, jotta hän saa autonsa parkkiin. Iltapäivällä parkkipaikalla oli runsaasti tilaa. Kuva: Inka Matilainen

”En saa palkkaa siitä, että joudun tulemaan parkkipaikan vuoksi aikaisemmin töihin, joten en ihan periaatteesta tee töitäkään”, sanoo Olli-Pekka Mononen.

Kuopion kaupungilla sairaanhoitajana ja lääkintävahtimestarina työskentelevä Olli-Pekka Mononen joutuu tulemaan joka aamu lähes tuntia ennen töihin saadakseen autolleen parkkipaikan. Mononen asuu 40 kilometrin päässä työpaikaltaan ja työt alkavat päivittäin kello 7.45. Jos hän haluaa saada lämmitystolpallisen autopaikan on hänen tultava töihin jo seitsemään eikä siltikään ole takuita, että paikan saa.
– Enkä minä ole ainut, jolla on tämä tilanne, vaan meitä on paljon muitakin.

Kuopion kaupunki uudisti autopaikkojen pysäköintimaksua tänä vuonna. Aikaisemmin pysäköinti oli kaupungin työntekijöille maksullista vain jos halusi lämpötolpan ja paikan hinta oli 120 euroa vuodessa. Työntekijät saivat pysäköidä tolpattomille paikoille ilmaiseksi. Tämän vuoden alusta alkaen maksu on 84 euroa kaikille paikan tarvitseville.
– Eli myös tolpattomat paikat ovat maksullisia. Ongelma on se, että oletettavasti myös he, joilla ei ole avaimia tolpallisiin paikkoihin, pysäköivät niille. Kaupungilla on kyllä keskustassa tyhjiä tolpallisia paikkoja kuten esimerkiksi koulujen pihoilla, mutta niihin ei saa avaimia, koska ne on varattu koulun henkilökunnalle. Miksi muut eivät voi saada niihin avainta?

Kaupungilla on myös maksullisia pysäköintitaloja, joista esimerkiksi Mononen nostaa Maaherrankadun pysäköintitalon. Siellä paikka maksaa 40 euroa kuukaudessa ulkopihalla. Aivan vieressä työskentelevä Mononen sanoo, ettei ole saanut pysäköintipaikkaa talosta, koska paikat ovat menneet. Hänen puolisonsa oli taas kuullut omalla työpaikallaan kahdelta ihmiseltä, että he olivat saaneet seuraavana päivänä paikat kyseisestä pysäköintitalosta.
– Laitoin puolisoni soittamaan sinne ja hän olisi saanut paikan heti. Kyllä kävi heti mielessä käänteinen me too. Laitoin asiasta palautetta ja minulle suositeltiin toriparkkia, jossa paikka maksaa kaikille 85 euroa kuukaudessa eli yli 1 000 euroa vuodessa.

Tämän jälkeen Monosen puoliso laittoi asiasta kyselyä sähköpostitse Kuopion Pysäköintiin ja paikkoja ei enää ollutkaan vapaana. Ihmeteltyään asiaa tarpeeksi puoliso sai lopulta autopaikan Maaherrankadun pysäköintitalosta.
– Ensin ei saatu ja nyt sitten saatiin. Näyttää siltä, että paikan saa pärstäkertoimella jos saa.

Ongelmia on muitakin. Esimerkiksi jos kesken päivän tulee oma meno, kuten lääkärikäynti, on takaisin tullessa parkkipaikan etsimiseen menevä aika pois palkasta. Mononen kokee, että tilanne heikentää jo työhyvinvointia.
– Minä eivätkä muutkaan saa palkkaa siitä, että joudumme tulemaan parkkipaikan saamisen vuoksi aiemmin töihin. Se aika on pois esimerkiksi perheeltä. Lisäksi parkkipaikan saamisen jännittäminen on joka-aamuinen stressi, joka vain pahenee jos sitä ei saa. Julkinen liikenne ei täsmää työaikojeni ja lapseni päivähoidon kanssa, joten en voi käyttää sitä.

Mononen aloittaisi mielellään työpäivän jo silloin kun hän joutuu työmaalle tulemaan, mutta koska työaika ei siihen jousta, kuluttaa hän aikaa kahvihuoneessa.
– En saa palkkaa siitä, että joudun tulemaan parkkipaikan vuoksi aikaisemmin töihin, joten en ihan periaatteesta tee töitäkään ennen virallista työajan alkua, vaikka kirjaankin itseni sisälle. Työaika ei valitettavasti jousta tässä asiassa.

Kuopion kaupungin työntekijöiden pysäköinti ei ole ensimmäistä kertaa tapetilla. Vuonna 2013 kaupungin työntekijöiden pysäköinti muuttui ilmaisesta maksulliseksi. Nyt tehdyn pysäköintimaksujen uudistuksen taustalla on työntekijöiden tyytymättömyys entiseen järjestelmään. Moni on kokenut 120 euron lämpötolppamaksun kalliina, koska lupa ei edes takaa sitä että tolppapaikka on aina tarjolla.

Juttua muokattu 25.1.2019 klo 10.18. Lisätty sitaattiin: En saa palkkaa siitä, että joudun tulemaan parkkipaikan vuoksi aikaisemmin töihin, joten en ihan periaatteesta tee töitäkään vaikka kirjaankin itseni sisälle – kohta: ennen virallista työajan alkua.

Paikkoja on liian vähän

Kuopion kaupungin henkilöstöjohtaja Terttu Ruotsalainen sanoo, että uuteen lupajärjestelmään on siirrytty, koska entisessä oli epäkohtia. Työntekijöiltä on tullut joitakin yksittäisiä yhteydenottoja, mutta hän tiedostaa, että parkkipaikkojen riittämättömyys on paikoin ongelma.
– Suurin ongelma tuntuu olevan, että paikkoja on vähän. Tulen itsekin töihin kaukaa ja aika aikaisin joudun tulemaan, että saan autolle paikan. Itse en koe sitä ongelmana, koska aamun tunnit ovat hyvin tehokkaita, mutta toki ihmiset kokevat tämän eri tavoin.
Ruotsalainen muistuttaa, että kaupunki pyrkii päätöksellä hyvään ja, että tavoitteena olisi julkisten käytön lisääntyminen.

 

Juttua muokattu 28.1.2019 klo 15.03. Muutettu lause ”Hänen korviinsa ei ole kantautunut purnausta työntekijöiden puolelta, mutta hän tiedostaa, että parkkipaikkojen riittämättömyys on paikoin ongelma.” muotoon: ”Työntekijöiltä on tullut joitakin yksittäisiä yhteydenottoja, mutta hän tiedostaa, että parkkipaikkojen riittämättömyys on paikoin ongelma.”