Lehtoreista on tullut työnjohtajia

Nykyään opetus tapahtuu entistä enemmän etänä ja työpaikoilla. Kuva: Ville Mäkilä

Laskeeko opetuksen laatu, kun opiskelijat joutuvat etä- ja verkko-opetukseen sekä työpaikoille?

Pääministeri Antti Rinteen hallituksen tavoite on puuttua ammatillisen koulutuksen laatuongelmiin vahvistamalla lähiopetusta. Lähiopetuksen vähentyminen on herättänyt huolta myös ammattikorkeakoulun opiskelijoissa, kuten ilmenee Kaupunkilehden haltuun saamassa Kuopion sosiaali- ja terveysalan opiskelijakyselyssä. Kyselyssä noin puolet vastanneista ei ollut tyytyväinen lukujärjestyksen suunnitteluun ja yli puolet oli tyytymätön kurssien toteutusjärjestykseen.

Eräs Savonia-ammattikorkeakoulussa toista vuotta aloittava sosiaali- ja terveysalan opiskelija oli yllättänyt, miten vähän opiskelijalla on perinteistä luento – tai luokkaopetusta. Tämä 26-vuotias työelämässä ollut nainen ei halua kommentoida asiaa nimellään.
– Olen tottunut vastaamaan töistäni, joten vapaus ja oman aikataulun mukainen opiskelu sopii minulle. Minulla on sosiaali- ja terveysalan opiskelijakavereita, joille itsenäinen opiskelu ei sovi. Ilman kurinalaisuutta tulee helposti liikaa luppopäiviä. Olin itse lukiossa vuonna 2012 ja kyllä minullakin oli aika erilaiset odotukset opiskelusta, kun aloitin ammattikorkeakoulussa, pohtii naisopiskelija.

Sekä työelämälähtöisessä ammattikorkeakoulussa että ammatillisessa koulutuksessa opiskelijat oppivat entistä enemmän etä- ja verkko-opetusmenetelmillä sekä työpaikoilla.
Savonian koulutuspäällikkö Salla Seppäsen mukaan lähiopetusta, etä- ja verkko-opiskelua tai työharjoittelua ei pidä laittaa vastakkain.
– Nykyinen opetus antaa valmiuksia suoraan työelämään. Hoitotyössäkin tarvitaan digi-taitoja ja simuloimme työympäristöjä laboratorioissamme sekä työpajoissamme. Teoria opetetaan luokissa ja luennoilla, mutta nykyaikainen työ vaatii monenlaisia oppimisympäristöjä, kommentoi Seppänen.

Koulutuspäällikkö myöntää, että opiskelu vaatii itsenäistä aikataulun suunnittelua, mutta niin vaatii työelämäkin.
– Ammattikorkeakoulussa on pilotoinnissa työkalu, joka otetaan käyttöön vuonna 2021. Tällä menetelmällä testataan, ovatko hoitajat saaneet tarvittavan ammattitaidon. Ensi vuonna hoitajien koulutukseen valitaan sähköisellä haulla ja todistuksella. Saa nähdä, millaiset persoonat seuloutuvat koulutukseen.
Savon ammattiopiston (Sakky) kuntayhtymän johtaja Heikki Helven mukaan etäoppiminen sujuu enemmistöltä hyvin, mutta vähemmistölle joudutaan räätälöimään yksilöllinen koulutuspolku.
– Noin 10– 15 prosentille opiskelijoistamme pitää järjestää opetusta muita enemmän oppilaitoksen sisällä. Pääsääntö meillä on kuitenkin, että oppiminen tapahtuu 50-prosenttisesti työpaikoilla, sanoo Helve.

Sakkyn tulosaluejohtaja Pirjo Malisen mukaan myös terveys- ja sosiaalialan opiskelijat antavat hyvin myönteisen kuvan työelämässä oppimisesta. Malinen perustaa kommenttinsa palautekyselyyn, jossa oli 1200 vastaajaa. Työpaikalle sopeutumista edistävät työpaikkaohjaajat. Myös ammattioppilaitoksen opetus annetaan työelämän, verkko-opetuksen ja oppilaitoksen kolmiyhteydessä. Työpaikkaohjaajat ovat uusi resurssi.
– Työpaikalla tapahtuu -nimisen hankkeen aikana koulutettiin 1400 työpaikkaohjaajaa ja pelkästään lukuvuoden 2018–2019 aikana. Sosiaali- ja terveysalan työpaikoilla sai lähes 500 työpaikkaohjaajaa todistuksen työpaikkaohjaajakoulutuksesta. Koulutukset jatkuvat tänäkin syksynä niin Kuopiossa, Iisalmessa kuin Varkaudessakin. Kun puolet opiskelusta tapahtuu työpaikoilla, uusi systeemi vaatii myös hiomista, sanoo Malinen.