Lukijamäärä ratkaisee

Kansallisen mediatutkimuksen (KMT) tuoreet luvut osoittavat, että Kuopion Kaupunkilehti ja Viikkosavo soutavat yleistä trendiä vastavirtaan. Printtilehtien lukijamäärät ovat valtakunnallisesti laskussa, mutta Kaupunkilehden ja Viikkosavon lukijamäärät ovat kasvaneet. Kaupunkilehti oli saanut edellisestä mittauksesta peräti 4 000 uutta lukijaa.

Kyse ei ole mistään itse kyhätystä näennäistutkimuksesta, vaan Suomen tärkeimmästä lukijatutkimuksesta, jossa ovat mukana valtakunnan merkittävät mediat Helsingin Sanomia myöten.

Lukijamäärän kasvattaminen on iso saavutus tällaisena aikana, jolloin median kulutus siirtyy yhä voimakkaammin verkkoon. Tulos kertoo, että kyllä printtilehteä luetaan, mikäli sisältö on kiinnostavaa. Sen sijaan tylsää sisältöä ei lueta printissä eikä verkossa.

Alkuvuodesta tekemässämme profilointiuudistuksessa Viikkosavo keskitettiin uutis- ja tapahtumalehdeksi. Kaupunkilehdestä tehtiin puolestaan ajattomampiin ilmiöihin ja henkilöhaastatteluihin keskittyvä puheenaihelehti.

Lukijatutkimuksemme luvut osoittavat, että profilointityömme on onnistunut. Olemme onnistuneet tarjoamaan lukijoille ja ilmoittajille kaksi erilaista tuotetta, joilla molemmilla on omanlaisensa lukijakunnat.

Mediabisneksessä ainoastaan lukijamäärillä on merkitystä. Suomessa on useita ilmaislehtiä, joiden lukijamäärät ovat jopa kymmeniätuhansia pienemmät kuin painosmäärät. Lehden mainostaja saa vastinetta rahoilleen ainoastaan silloin, jos lehteä luetaan.

 

Kirjoittaja on Viikkosavon ja Kuopion Kaupunkilehden päätoimittaja.