Mädän kasvatuksen hedelmiä

OAJ laittaa huonon käytöksen isojen ryhmien syyksi.

Kasvatus on satavuotiaan Suomen mätäpaise. Turha tuijottaa Pisa-tutkimuksia. Kun levottomuus ja röyhkeys lisääntyvät, ränsistyvät myös taidot. Huono käytös heikentää bruttokansanonnellisuutta ja taloutta. Viimeisten uutisten mukaan Venäjän ja Singaporen lapset lukevat paremmin kuin suomalaiset. Singaporen katukuvassa tyhjäkatseiset nuoret eivät maleksi kauppakeskuksissa niin kuin Suomessa. Vierailu gambialaisissa kouluissa lämmitti vanhaa opettajaa.

GAMBIASSA sadekausien raiskaamiin luokkiin oli ahdettu 50 oppilasta. Ei ollut älytauluja tai tietokoneita. Kynät suhisivat ja oppikirjojen sivut rapisivat hiljaisissa luokkahuoneissa. Kun vieras astui luokkaan, oppilaat kapsahtivat seisomaan ja kajauttivat ”Good Morning”.
Missään ei näkynyt kovan kurin alistamia ilmeitä. Oppilaat tervehtivät ja hymyilivät leveästi, kun kiertelimme luokissa.

MISSÄ olivat uhmakkaat murkut, toisiaan kiusaavat pienet kusipäät, kirosanat, motivaatio-ongelmat ja opettajien helvetillinen työympäristö. Kurkimme lasittomista ikkunoista. Harras tunnelma avautui luokasta toiseen. Lapset ja opettajat ilmaisivat ilonsa, kun lahjoitimme heille kirjoja ja kyniä.

MIKSI Suomessa opettajia ei kunnioiteta? Lapset kiusaavat toisiaan. Koulu on monien suomalaisnuorten mielestä paska paikka. Junnut halveksivat ilmaista kouluruokaa ja vetävät välitunneilla pizzaa.
Suomalaisen osaamisen korttitalo romahtaa, jos lapset ovat kuin pieniä apinoita, impulsiivisia ja arvaamattomia. Suomen yltiöindividualismi tuottaa huonoa satoa. Aasian ja Afrikan maat ajavat vielä Suomen ohi oikealta ja vasemmalta.

SUOMALAISKOTIEN ja koulujen pitäisi havahtua. Yksilön rajattomat vapaudet ovat kulttuurimme uhka. Totta kai Suomessa on paljon hienoja nuoria, jotka pärjäävät ja osaavat kommunkoida fiksusti. Meillä on samaan aikaan historian suurin joukko ongelmatapauksia. Vapaasti mellastavasta räkänokasta kehittyy kallis elinkaaren mittainen kustannuserä. Työn vieroksumisesta on jo nyt tullut joillekin hyve.

TYYTYMÄTTÖMYYTEEN erikoistunut opettajien edunvalvontaosasto OAJ laittaa ongelmat isojen ryhmien syyksi. Miksi sitten gambialaislapset ja koko köyhän Afrikan ja Aasian lasten käytös sulattaa sydämen?