”Meidät jätettiin kysymättä pois koneesta”

Kuopiolaispariskuntaa ihmetyttää, miten heidät saatettiin erottaa ryhmämatkalla toisista. Kuva: Ville Heinonen

Ylibuukkauksen vuoksi kuopiolaispariskunta joutui eroon ryhmämatkan muista matkustajista.

Kuopiolainen Paavo Kaitokari oli vaimonsa kanssa lähdössä Kuopion Reumayhdistyksen matkalle Unkariin 11.–15.4. Matkan oli tarkoitus alkaa aikaisella aamulennolla Kuopiosta Helsinkiin, jonka jälkeen matkaa jatkettaisiin Budapestiin. Ryhmämatkalle oli suunniteltu ohjelmaa jo ensimmäiseksi päiväksi.
– Finnair oli kuitenkin tehnyt aamukoneeseen ylibuukkauksen. Meidän matkatavaramme otettiin tavalliseen tapaan, ja saimme liput. Niissä ei kuitenkaan ollut istumapaikkoja. Tiskillä meille vain sanottiin, että istumapaikat kerrotaan myöhemmin, Paavo muistelee.

Kun matkustajat päästettiin koneeseen, ei Paavolle ja vaimolleen vieläkään oltu kerrottu heidän paikkojaan. Niinpä he jättäytyivät koneeseen nousussa viimeisiksi. Vasta siinä vaiheessa heille kerrottiin, etteivät he tule mahtumaan koneeseen.
– Emme voineet keskustella asiasta, se vain ilmoitettiin. Emme myöskään huomanneet, että missään vaiheessa henkilökunta olisi kysynyt, olisiko joku muu ollut halukas jäämään pois koneesta. Nyt meidät vain erotettiin ryhmästämme, ilman mitään neuvottelumahdollisuutta.

Kaksi ryhmästä jäänyttä kuopiolaista pääsivät Helsinkiin seuraavalla lennolla, pari tuntia muuta ryhmää myöhemmin. Seuraava lento Budapestiin sen sijaan oli vasta kello 16 tietämillä.
– Jouduimme odottamaan käytännössä koko päivän Helsinki-Vantalla, ja menetimme päiväohjelman Budapestissä ryhmämme kanssa. Saimme hyvitystä 250 euroa per henkilö, mutta ei se korvaa menetettyä matkapäivää. On todella törkeää hajottaa ryhmä siten, että kaikki osallistujat eivät voi osallistua alusta alkaen ryhmämatkan ohjelmaan, Paavo harmittelee.

Paavo korostaa, että tilanne olisi ollut aivan eri, jos kyseessä olisi ollut esimerkiksi omatoimimatka. Tai koneesta olisi voinut jäädä pois joku, kenellä ei ole kiirettä.
– Mutta tällaisilla lyhyillä matkatoimiston järjestämillä ryhmämatkoilla on todella harmillista menettää yksi päivä. Saatikka, jos joku olisi menossa vaikkapa päivän työmatkalle, eikä ehtisi ollenkaan palaveriin, jos jää pois koneesta.
Pettyneenä saamaansa asiakaspalveluun Paavo kirjoitti asiasta myös Savon Sanomien mielipidepalstalle 3.5.

Finnairin viestintäpäällikkö Simon Barrette vastaa sähköpostitse, että yleensä ylibuukkaustilanteista selvitään vapaaehtoisten voimin. Kun näyttää sille, että lennosta on tulossa ylibuukattu, alkaa Finnair etsiä vapaaehtoisia, jotka voisivat korvausta vastaan muuttaa matkasuunnitelmiaan.
– Kerromme asiakkaille mahdollisesta ylibuukkauksesta kanavissamme ennen lentoa, kuten sähköposteissa, tekstiviesteillä, mobiilisovelluksessa tai check in -pisteellä, Barrette kommentoi.
Yleensä aina vapaaehtoiset löytyvät. Heille maksetaan korvausta tavallisimmillaan 125–600 euroa, riippuen esimerkiksi siitä, kuinka kauan aikaa seuraavan koneen lähtöön on. Tarvittaessa Finnair kustantaa myös esimerkiksi hotelliyön, jos konetta joutuu odottamaan seuraavaan päivään.

Mikäli tulisi tilanne, että yhtään vapaaehtoista lennolta jääjää ei löydy, Finnairin henkilökunta valitsee matkustajat, jotka joutuvat jäämään pois lennolta.
– Valintaa tehtäessä otamme huomioon muun muassa sen, matkustaako matkustaja ryhmän kanssa, ja miten reitit ja lennot saataisiin uudelleenjärjestettyä vaihtoehtoiseksi matkustussuunnitelmaksi.

 

Tilanne selviää vasta kentällä

  • Finnair pyrkii tiedottamaan mahdollisesta ylibuukkaustilanteesta jo ennen lentoa.
  • Näin matkustajat saavat mahdollisuuden jo valmiiksi kertoa, mikäli he voisivat korvausta vastaan muuttaa matkasuunnitelmiaan.
  • Todellinen tilanne selviää vasta, kun kaikki matkustajat ovat tehneet lähtöselvityksen. Vasta tällöin nähdään, ketkä kaikki tulivat paikalle.
  • Tämän jälkeen Finnairin henkilökunta suunnittelee vapaaehtoisten kanssa heille uudet matkasuunnitelmat, jos lento todella on ylibuukattu.

Ylibuukkaukset: Tavallinen käytäntö

Kuten monet muutkin lentoyhtiöt, Finnair käyttää ylibuukkausta varmistaakseen, että lennot olisi täytetty asianmukaisesti.
– Lennot tulevat myyntiin monesti noin vuotta etukäteen, ja lennon ”elinkaaren” aikana peruutuksia tulee tyypillisesti kymmeniä. Mikäli myynti lopetettaisiin heti, kun näyttää sille, että kone alkaa olla täynnä, todellisuudessa koneeseen jäisi peruutusten vuoksi tyhjiä paikkoja. Peruutuksia tulee nimittäin vielä juuri ennen lähtöäkin, viestintäpäällikkö Simon Barrette kertoo.
Finnair käyttää keräämäänsä dataa ylibuukkausten suunnitteluun, niin että lopputulos olisi optimaalinen: kun lento lähtee, se on täynnä, mutta kaikki halukkaat mahtuvat mukaan.