Mekaanikon oltava innostunut kehityksestä

Opettaja Ilkka Poussu, että tulevaisuuden ajoneuvoasentajan pitää olla kiinnostunut kehittymään ja oppimaan uutta menestyäkseen työssään. Kuva: Inka Matilainen

Tulevaisuudessa automekaanikon pitää hallita yhä enemmän osa-alueita. Tärkeintä on kiinnostus ja innostus.

Autotekniikka ja autot kehittyvät koko ajan. Autojen varusteet monipuolistuvat jatkuvasti, ja niihin liitetään uusia teknisiä ominaisuuksia ja laitteita. Enää ei riitä, että mekaanikko tai ajoneuvoasentaja osaa huoltaa autoa mekaanisesti, vaan työtehtävät muuttuvat yhä enemmän vian löytämisen ja sen korjaamisen suuntaan, kertoo Sakkyn autoalan opettaja Ilkka Poussu.

Sähköautot yleistyvät hitaasti, mutta varmasti myös näillä leveysasteilla ja hybridit ovat jo yleinen näky teillä. Sähkötekniikka lisääntyy autoissa kasvavassa määrin, kuten myös älytekniikka, ja se pitää huomioida myös ajoneuvoasentajien koulutuksessa. Siksi Sakkylla on jo esimerkiksi muutaman vuoden järjestetty paitsi opiskelijoille, myös alan ammattilaisille suunnattu autoalan sähkötyöturvallisuuskoulutus. Sähkötyöturvallisuusstandardi uudistettiin maaliskuussa 2015 ja sen myötä kyseinen koulutus vaaditaan kaikilta sähkö- tai hybridiajoneuvoihin korjaus- tai huoltotöitä tekeviltä henkilöiltä sekä työnjohto- ja teknisissä asiantuntijatehtävissä toimivilta.
– Ilman tuota koulutusta ei meiltä saa valmistumispapereita. Se on opiskelijoille pakollinen. Kurssi valmentaa esimerkiksi sellaiseen tilanteeseen, että auto tuodaan vaikka öljynvaihtoon ja siitä räjähtääkin akku, niin kuinka toimia.

Tulevaisuuden ajoneuvoasentajan pitää olla kiinnostunut alan kehityksestä ja valmis pitämään itseään jatkuvasti ajan hermolla, jos haluaa menestyä. Uudistus on tällä hetkellä kovaa.
– Eikä uudistumisessa ole kyseessä pelkästään sähköstä, vaan muustakin teknologiasta. Tämä ajaa yleiskorjaamot siihen, että on pakko olla tietoa ja osaamista sekä tarvittavat laitteet.

Harvaa 2000-luvun jälkeen tehtyä autoa voi huoltaa esimerkiksi ilman testeriä, sillä lähes jokainen autolle tehty toimenpide pitää jotenkin kuitata, jotta auto tietää, että esimerkiksi öljynvaihto on todella tehty.
– Autojen toiminnot ovat monimutkaistuneet. Ennen korjattiin mekaanisia juttuja, nyt palaa joku merkkivalo, jonka syytä selvitetään. Se toki voi osittain johtua tiukentuneista päästövaatimuksista, eli jos jokin ei ole oikein, niin ohjainlaite ilmoittaa niistä helposti ja silloin merkkivalokin syttyy herkästi.

Yleensäkään hybridi- ja sähköautoja ei voi korjata tai huoltaa ilman merkki- ja mallikohtaisia ohjeistuksia. Koulutusta niihin tarjoavat yleensä autonvalmistajat ja maahantuojat. Ohjeistukset ovat kaikkien ostettavissa, ja Sakkyllakin on käytössä Volvon merkkikohtainen testeri.
– Kehitys on onneksi ajanut siihen, että yhteistyö on lisääntynyt ja saimme esimerkiksi tuon testerin opiskelijoiden käyttöön. Teemme yhteistyötä myös Toyotan kanssa.

Jatkuva kehitys asettaa omat haasteensa myös opetukselle. Opiskelijoille on opetettava perusteet, eli mekaaniset asiat, kuten työkalujen käyttö ja esimerkiksi jarrut. Silti samalla opiskelijoiden pitäisi esimerkiksi saada käsitys vaikkapa siitä, miten oma puhelin yhdistetään auton käyttöliittymään.
– Perusasioita ei voi missään nimessä unohtaa. Jarrut ovat esimerkiksi auton tärkein varuste. Kovasti kuitenkin yritetään pitää opetuksessa koko ajan mukana sitä, mitä alalla voi olla luvassa tulevaisuudessa. Siksi meidän pitäisikin hieman uusia kalustoa, jotta opiskelijat pääsisivät kokeilemaan erilaisia juttuja. Meidän hybridi on vuoden 2010 vuosimallia.

Poussu sanoo, että esimerkiksi edellä mainittu puhelimen liittäminen ajoneuvoon on osa mekaanikon työtä jo nyt. Vastaavanlaisen osaamisen merkitys kasvaa sitä mukaa, kun yhä uudemmat autot yleistyvät maanteillä.
– Esimerkiksi uusissa autoissahan on erilaisia tutkia ja kameroita. Ja törmäyksen eston kuuluu olla vakiona kaikissa tietyn vuoden jälkeisissä autoissa. Mekaanikon tulisi osata käyttää uusia tutkien ja kameroiden kalibrointilaitteita, sekä tunnistaa ne laitteet autosta, ottaa huomioon ja tehdä kalibrointi jos tarve vaatii.

Sähkö- ja hybridiautojen lisääntyminen vaikuttaa kaikkeen korjaamon henkilökuntaan, siivoojat ja työnjohto mukaan lukien. Poussu kertoo, että kun auto on tehty virrattomaksi, se pitäisi rajata nauhoilla, jotta esimerkiksi siivooja näkee, ettei hän saa mennä liian lähelle autoa.
– Ja silloin asiakasta ei saisi päästää samaan tilaan lainkaan. Perehdytys pitäisi olla kaikille, jotka liikkuvat korjaamon tiloissa.