Millä keinoin taltutat stressin?

Antti Haapakorva löysää tahtia, kun älysormus näyttää kehossa stressilukuja. Kuva: Haapakorvan kotialbumi

Kaupunkilehti pyysi kuopiolaisia uraihmisiä kertomaan stressistään ja siitä, miten he palautuvat vaativasta työstä.

 

Opiskelijoiden uupuminen ja loman tarve on ollut viime päivien kiihkeä somekeskustelujen aihe. Helsingin yliopiston kuluttajatutkimuksessa selviää, että stressin kokeminen on kulttuurisidonnaista ja että suullisesti kuvattu stressi ja kehon stressiä ilmaisema data eivät läheskään aina vastaa toisiaan. Stressi saattoi olla vähäisempää kuin mitä tutkittava itse arvioi.

Kuopion Kaupunkilehti kysyi muutamalta vaativaa työtä tekevältä kuopiolaiselta, miten he kokevat stressin ja millaisia keinoja heillä on toipua stressistä. Talentreen toimitusjohtaja Antti Haapakorvaa vaivaa stressi, jos töitä on niin paljon, että niiden hoitamisesta alkaa kadota hallinnan tunne.
Hänellä on aina tekemättömiä töitä, joten töitä pitää laittaa tärkeysjärjestykseen.
– Jos on vahva usko, että tehtävistä selviää, stressiä ei tunne. Jos vuoren huipulle kiipeäminen tuntuu ylivoimaiselta, silloin olo alkaa tuntua tukalalta.

Stressitilassa lähimuisti alkaa pätkiä, oikeat sanat kadota ja uni häiriintyä. Kun oireita ilmenee, elämän rytmiä on pikaisesti muutettava, linjaa Haapakorva.
Haapakorva pyrkii säilyttämään tasapainon selkeällä vuorokausirytmillä. Hän huolehtii, ettei urheile rajusti kello 20 jälkeen ja rauhoittuu mukavan kirjan äärelle sänkyyn noin kello 22. Hän välttää alkoholin käyttöä ennen nukkumaan menoa.
– Uni on minulle pyhä asia. Jos uni ei toimi, koko elämä romahtaa. Säännölliset rutiinit ovat tasapainoisen elämän kulmakivi.

Toimitusjohtaja itse ja hänen 40 työntekijästään joka kolmas käyttää älysormusta. Sormus tuottaa joka päivä ja yö dataa muun muassa leposykkeestä ja sykevälistä. Näiden arvojen perusteella henkilö saa puhelimen aplikaatiosta tietoa unen laadusta ja kehon palautumisesta.
– Sormus antaa signaalin, jos elimistö on menossa ylikierroksille. Seuranta helpottaa ehkäisemään stressiä ennen kuin stressireaktiot ovat liian voimakkaita. Ennen katsoin ensimmäisenä herätessä teksti-tv:ltä änäritulokset, nykyään puhelimesta älysormuksen lähettämät ”Oura-statsit”.

Talentreessa työntekijät sparrailevat toisiaan sormuksen antaman datan perusteella ja vaihtavat keskenään palautumisvinkkejä.
– Jos huomaan, että kello 20 tehty lenkki vaikuttaa negatiivisesti unen laatuun, niin voin kokeilla seuraavalla kerralla lenkkiä kello 19.

 

Demaripoliitikko ja Tulo Tailorin logistiikkajohtaja Neeta Röppänen näkee politiikan enemmänkin stressin ehkäisijänä. Kuva: Juha Poutanen

Kuopiolaisen Turo Tailorin logistiikkajohtaja Neeta Röppänen vastaa Turon hankinta- ja valmistusprosessista. Neeta on myös Kuopion perusturvalautakunnan puheenjohtaja. Vaativan poliittisen työn hän kokee pikemminkin stressin ehkäisijänä, koska politiikassa muu työ unohtuu hetkeksi.
– Politiikka ja työ ovat minulle kaksi eri maailmaa ja tämä erilaisuus auttaa pikemminkin palautumaan ja tuomaan elämään tasapainoa kuin kuormittamaan, pohtii Röppänen.

Röppänen on kokenut yksityiselämässään vaikeita jaksoja. Kovat kokemukset ovat tuoneet suhteellisuudentajua ja asettaneet työn ja poliittisen elämän haasteet oikeisiin mittasuhteisiin. Röppäselle aikataulut edellyttävät venymistä viikonloppuisin, mutta silloin kiireeseen on sopeuduttava kylmän viileästi.
– Äitini kertoi, että jo päiväkodissa hoitajat olivat sanoneet, että Neeta on kuin peruskallio. Olen saanut myös äidistäni vahvan naisen mallin. Lähden aina siitä, että kaikki velvollisuudet pitää hoitaa, mutta otan asiat aina asioina eivätkä ne painu tunnetason ongelmiksi, Röppänen sanoo.

 

Itä-Suomen yliopiston rehtori Jukka Mönkkönen sanoo, että itseään ei kannata ottaa liian vakavasti. Kuva: Marko Happo

Itä-Suomen yliopiston rehtori Jukka Mönkkönen sanoo, että hän on tottunut siihen mitä työ vaatii. Vaikeimmat tilanteet yliopistomaailmassa tulevat vastaan silloin, kun asioita on liikaa pöydällä eikä pulmiin ole ratkaisukeinoja. Mönkkönen välttelee tärkeilyä.

– Töiden ennalta-arvaamattomuus stressaa eniten. Ratkaisukeskeinen asenne ja hyvien työkavereiden tuki helpottaa. Yksin päättäminen ja asioiden turha vatvominen on kuluttavinta. Itseään ei kannata ottaa aina liian vakavasti, pohtii Mönkkönen.

Vapaa-ajalla Mönkkönen saattaa heittäytyä vaikka kapakkasolistiksi, mikä kertoo, että miehellä on taito irrottautua roolista toiseen.

Kokeile näitä stressinhallintaan

Älä ole liian ankara itsellesi. Muista, ettei elämä ole vain suorittamista.
Harjoittele läsnäoloa tässä hetkessä. Jo muutaman minuutin hengittely rentouttaa.
Pyri liikkumaan säännöllisesti. Liikunta lievittää ahdistusta.
Kiinnitä huomiota alkoholin käyttöön, sillä alkoholi vaikuttaa erityisesti unen laatuun.
Muista pitää tauot töissä ja huolehdi siitä, että säilytät sopivan väljyyden ajankäytössä vapaalla.
Lähde: Mehiläinen