Moniavioinen suomalainen

Yle kertoi 4.8. uudesta sukupuolisuuden formaatista. Suomessa on satoja polyamorisia ihmissuhteita, eli suhteita, joissa seurustellaan yhtä aikaa useamman ihmisen kanssa. Tosin länsimaalaiset ovat olleet jo muutenkin moniavioisia. Muun muassa Vihreiden puheenjohtaja Touko Aalto kertoi tällä viikolla seurustelleensa toisen kanssa ollessaan avioliitossa.

Väestöliiton tilastojen mukaan Aalto ei ole ainoa ”moniavioinen”. Jopa melko onnelliseksi parisuhteessaan tuntevista miehistä joka viides ja naisista joka kymmenes on tehnyt syrjähypyn.

Yhteensä naimisissa olleiden syrjähyppyjen määrät nousevat lähes 40 prosenttiin. Myös naimisiin mennään enemmän kuin kerran. Tilastojen mukaan suomalaisen ensimmäinen avioliitto päättyy eroon 39 prosentin todennäköisyydellä, keskimäärin 10 avioliittovuoden jälkeen.

Mies naisten sarjassa

Viimeisten vuosikymmenten aikana käsitykset sukupuolisista normeista ja sukupuoli-identiteetistä ovat joutuneet remonttiin.

Itse sukupuoletkaan eivät ole ikuisia. Sukupuolta voi korjata, jos huomaa syntyneensä väärään kehoon. Pasista voi tulla keski-ikäisenä Paula.

Saattaapa vielä entinen äijä jatkaa kilpaurheilua kuulantyönnössä naisten sarjassa, kuten kävi sukupuolensa korjanneelle, sosiaaliturvatunnuksensa ja nimensä vaihtaneelle Vera Räsäselle. Kun mies ja nainen tuntevat taas vetoa omaan sukupuoleensa, asiaa ei nykyisin juuri kummastella.

Sukupuolineutraali työelämä

Privaatissa saattaa sukupuoli-identiteettimme olla mitä tahansa, mutta työelämässä olemme virallisesti sukupuolineutraaleja. Emme ole virkamiehiä vaan viranhaltijoita. Jos työnantaja kohtelee työntekijää sukupuoli-identiteetin mukaan, puhutaan syrjinnästä.

Kun lesbo Johanna Korhonen sai potkut Lapin Kansan päätoimittajan tehtävistä, nousi laaja kohu.

Homona tunnettu Pekka Haavisto nousi edellisissä presidentinvaaleissa melkein maan päämieheksi ja hänen puolisosta oli hilkulla tulla maan ensimmäinen mies. Maatamme ei vaivaa homokammo kuten Putinin Venäjällä, jossa olin viime viikolla. Kiinnostaisi tietää, onko homouden osuus vakio kulttuurista riippumatta.

Nais- ja lesbopappeja

Sukupuolikysymykset repivät kirkkoa. Osa papeista ei suostuisi vihkimään homo- tai lesbopareja. Toiset papit eivät hyväksy naispappeja, toiset taas ovat lesbopappeja. Ortodoksit eivät puhu mitään koko naispappeudesta.

Sukupuolikulttuuri on muuttunut niin paljon, ettei pidä ihmetellä, jos jotkut piirit kokevat muutosvastarintaa.

Lieneekö polyamoria merkki siitä, että moraalikysymykset ovat suhteellisia ja opittuja. Ainakin moraalikäsityksiämme ravistellaan rajusti. Jos taas olemme pohjimmiltamme sukupuolettomia henkiolentoja, koko sukupuolikysymys on vain ajallista pintavaahtoa.

 

Kirjoittaja on vapaa toimittajaa.