”Musta jakso katkesi ja elämääni tulivat värit”

Terveyden romahdettua alkoi kuoriutua Marja Qvistin todellinen persoona.

Entinen kilpakävelijän Marja Qvistin terveys petti vuonna 2012. ”En jaksanut nousta edes portaita ylös.”

Kuopiolainen Marja Qvist vietti 15-vuotiaasta lähtien kilpaurheilijan elämää. Qvistillä on vieläkin Suomen kaikkien aikojen toiseksi kovin aika 20 kilometrin kävelyssä heti MM-mestari Sari Essayahin jälkeen.
Kilpaurheiluaikanaan Qvist kilpaili myös arjen aikataulujen kanssa. Täyteen ahdettuun urheilijan elämään hänen piti vielä sovittaa terveystieteiden maisterin opinnot. Kun yksi maisterin tutkinto oli paketissa, käynnistyi yhteiskuntatieteiden maisterin opinto-ohjelma.

SUORITUSKESKEINEN elämä tuntui kuitenkin vieraalta. Hän ei ollut sisimmässään sinut elämänsä kanssa. Tunnollisuus, tottumus ja tarve tehdä kaikki hyvin motivoivat Marjaa kuitenkin jatkamaan.
– Ymmärrän nyt, että en ollut aidosti läsnä itseni kanssa. Tuntui siltä, että kuvittelin itsestäni jotain sellaista, mitä en oikeasti ollut, kuvailee Qvist.

EPÄTYYDYTTÄVÄ elämä pakotti muutoksiin. Kivulias kasvu käynnistyi, kun Marja muutti takaisin Kuopioon jääkiekkoilijamiehensä kanssa Ruotsissa vietettyjen vuosien jälkeen. Marja alkoi tehdä personal trainerin ohjauksia. Työelämä kuitenkin katkesi, kun vuonna 2012 syksyllä hänen terveytensä romahti totaalisesti.
– Hormonitoimintani ja suolistoni olivat aivan sekaisin. Minulla oli tulehdusvammoja enkä jaksanut kunnolla nousta sängystä tai kiivetä edes portaita ylös, mikä on urheilijalle melko pelottava kokemus.

KYSIN lääkärit eivät osanneet diagnosoida, mistä oireet olivat peräisin. Työhön tai opintoihin hän ei kyennyt lähes kolmeen vuoteen. Epätoivoinen nainen hakeutui yksityislääkärille, jolloin selvisi, että hänen kilpirauhasarvonsa sekä lisämunaisen erittämät hormonitasot olivat alhaiset.
– Tuohon aikaan myös yksityiselämässäni oli monia myllerryksiä. Olihan se ahdistavaa aikaa. Voimavarat eivät riittäneet edes arkisen peruselämän pyörittämiseen.

OIKEANLAINEN lääkitys ja ravintomuutokset alkoivat auttaa. Voimien palautuessa Marja alkoi tutkia syvällisesti tarpeitaan myös kognitiivisessa psykoterapiassa. Hän havaitsi esimerkiksi olevansa hermostoltaan erityisherkkä, joka tarvitsee paljon omaa aikaa ja hiljaisuutta eli juuri päinvastaista elämäntyyliä, mitä hän oli aikaisempina elinvuosinaan viettänyt.
– Tajusin, että hiljentyminen puhdistaa minua. Ymmärsin, että minulla on tarkka havainnointikyky. Erotan vivahteet, yksityiskohdat ja kokonaisuuden, koska prosessoin aistimaani tietoa syvällisesti. Tarvitsen riittävästi yksinoloaikaa. Kovat äänetkään esimerkiksi konserteissa eivät sovi erityisherkälle.

MARJAN itsetuntemus kehittyi. Kolmen vuoden pakollinen pysähdys hidasti entistä menoa. Entiselle kilpaurheilijalle ei sopinut kilpailuhenkisyys, koska hän pelkäsi epäonnistumisia ja oli äärimmäisen itsekriittinen.
–  Aloin joogata ja meditoida. Musta jakso katkesi ja elämääni tulivat värit, keveys ja luovuus. Jokaisen pitäisi kysyä itseltään, mistä oikeasti pidän ja kuka oikeastaan olen.

MARJA hakeutui yrittäjäksi. Nyt hän voi itse säätää elämänsä rytmit. Hänestä tuli hyvinvointiohjaaja. Työssä Marja hyödyntää liikunta-, terveys- ja ravitsemusosaamistaan sekä akateemisia tietojaan että vaihtoehtoisia hyvinvointimetodeja.
– Hoitaminen on nykyisin liian pirstaleista. Ihmisen hoidosta on kadonnut kokonaiskuva. Esimerkiksi ravinto-ohjaus, fysioterapia, lääkärin palvelut ja psykoterapia auttavat kaikki tahollaan. Varsinainen toipuminen rakentuu kuitenkin kokonaisuudesta, jossa hyvinvoinnit osat liittyvät toisiinsa.

 

”Tee sitä, mikä tuottaa iloa”

Marja Qvistin vinkit hyvinvointiin ovat yksinkertaisia, mutta sitäkin tehokkaampia. Hän muistuttaa, että jokaisen pitäisi tehdä joka päivä jotain, mikä tuottaa itselle iloa. Marja kehottaa kehottaa tutkimaan, mikä motivoi itseä aidosti ja kuinka pystyy säilyttämään oman energiatason korkealla.
– Hakeudu sellaisten ihmisten seuraan, jossa sinun ei tarvitse pienentää itseäsi. Arvosta itseäsi ja vältä ulkoapäin tulleita pakkoja tai paineita.
Marja sanoo, että kannattaa tehdä joka päivä jokin ystävällinen teko, jollekin kohtaamallesi ihmiselle.
– Se voi olla esimerkiksi ystävällinen ajatus, pieni apu tai hymy.

Marja Qvistin hyvinvointivinkkejä:

  • Syö puhdasta ruokaa 3–5 tunnin välein ja juo päivittäin 2 litraa vettä.
  • Vältä istumista ja tarjoa keholle liikettä pitkin päivää.
  • Arvosta unta ja löydä itsellesi sopiva unen määrä.
  • Keskity pienen muutoksen tekemiseen muutaman viikon ajan ja huomaat, että se muuttuu osaksi arkeasi.
  • Kyseenalaista entiset toiminta- ja ajatusmallisi.
  • Muista huolehtia riittävästä palautumisesta.