Muutos on haastavaa, mutta mahdollista

Ilkka Virolainen kädessään uusin kirjansa. Kuva: Inka Matilainen

Kauppatieteen tohtori Ilkka Virolainen kirjoitti veljensä kanssa kirjan onnistuneesta muutoksesta.

Kesälomat on vietetty ja suomalaiset ovat palanneet arkeen. Lomalla treenien, ruokavalion ja alkoholin suhteen on saatettu ottaa rennommin, rahaa on kulunut enemmän kuin arkena ja kesäloman loppu näkyy usein myös avioerotilastoissa.
Tässä kohtaa moni alkaa suunnitella muutosta elämäänsä. Syyskuussa esimerkiksi kuntoilukeskukset täyttyvät ihmisistä, mutta harvalla innostus kestää kuukauttakaan. On ihan tilastollista tutkimustietoa, että muutos on ihmiselle haastavaa. Esimerkiksi yli 90 prosenttia laihdutusyrityksistä epäonnistuu ja sama määrä uudenvuodenlupauksista ei toteudu.

Mistä tämä sitten johtuu? Miksi muutos on meille haastavaa? Kuinka muutoksen voi saada onnistumaan? Näihin kysymyksiin on avaimia kuopiolaisella kauppatieteen tohtori Ilkka Virolaisella. Hän kirjoitti kaksoisveljensä Harri Virolaisen kanssa kirjan onnistuneesta muutoksesta.

Virolainen sanoo, että perusperiaatteet onnistuneeseen henkilökohtaiseen muutokseen ovat samankaltaiset, olipa muutos millainen hyvänsä. Pieleen mennään, kun tavoitteet asetetaan liian suuriksi, ei tunnisteta omia käytös- ja ajattelumalleja ja motiivi muutokselle tulee ulkoapäin.
– Keskeistä muutoksessa onnistumisessa on sisäinen muutos: muutos ajattelutavoissa, tunteissa sekä myös itseä rajoittavasta identiteetistä irtipäästämisessä. Siksi kirjan nimikin on sisäisestä muutoksesta ulkoiseen muutokseen. Muutos on haastavaa, mutta mahdollista.

Muutos on aina prosessi ja harvalla se tapahtuu hetkessä. Niilläkin, joilla se näyttää tapahtuvan nopeasti, on yleensä ollut ajatustyötä asian taustalla jo pidempään. Kun muutosta lähdetään tekemään, on tärkeää miettiä miksi sen tekee, tehdä tavoitteesta saavutettava ja muistaa armollisuus itseä kohtaan.
– Aluksi täytyy tulla tietoiseksi omasta itsestään ja kyseenalaistaa omia toimintatapoja. Toimimme helposti autopilotilla. Menee vaikka aina kaupassa karkkihyllylle ja ostaa monta levyä suklaata. On tarkasteltava, missä tilanteissa sortuu vanhoihin tapoihin ja miksi. Tässä kohtaa ihmisellä herää usein negatiivisia tunteita ja itsesyytöksiä, mutta ne olisi tärkeää tuntea, koska silloin ne eivät tule jatkossa niin voimakkaasti.

Fokus muutoksessa pitäisi olla siinä, mitä haluan olla, mikä on tavoite ja miksi.
– Jos haluat sixpackin, haluatko sen siksi, että se näyttää hyvälle, vai olisiko se enemmänkin seurausta siitä, että sinulla on hyvä keskivartalon tuki, jonka ansiosta voit paremmin.
Tavoitetta ei myöskään kannata laittaa liian korkealle, koska silloin se saattaa kauhistuttaa jo alkumetreillä. Tai jos tavoite onkin suuri, kannattaa se jakaa pieniin osiin, jotka johtavat määränpäähän.
– Pitää olla pitkäjänteinen ja muistaa, että pienetkin teot pitävät muutosta yllä. Jos et ehdi vaikka joka päivä treenata tuntia, niin jo 15 minuuttiakin vaikuttaa ja edistää. Positiivisista ja tukea antavista jutuista kannattaa tehdä mahdollisimman helppoja ja negatiivisista vaikeita.

Ympäristöä ja ihmisiä lähipiirissä kannattaa myös tarkastella. Lähelle kannattaa valita muutosta tukevia ja kannustavia ihmisiä. Seuralla on iso vaikutus.
– Lenkkiä on hankalampi perua, jos se on sovittu kaverin kanssa.

Näin onnistut ja teet pysyvän muutoksen

  • Mieti ,mistä tarve muutokseen lähtee. Mikä on motiivisi muutokseen; sisäinen vai ulkoinen.
  • Tarkastele omia toiminta- ja ajatusmallejasi ja tule niistä tietoiseksi.
  • Tarkastele tunteitasi ja koe ne. Tunteet tulevat alitajunnasta ja niiden syyt voivat olla yllättäviäkin. Muista, että et ole tunne tai muisto, jonka koet.
  • Tee toteuttamiskelpoinen suunnitelma ja ole itsellesi armollinen. Muista, että muutos harvoin tapahtuu hetkessä.
  • Älä moiti tai säti itseäsi, jos repsahdat vaan tarkastele, mistä se johtui.
  • Tiedosta, miten käsittelet stressiä. Stressaantuneena on helpompi palata vanhoihin tapoihin.
  • Muista sosiaalinen tuki. Kerää ympärillesi ihmisiä, jotka tukevat muutosprosessiasi.
  • Katso etenemistäsi positiivisen kautta. Iloitse onnistumisista ja kiitä itseäsi.