Piispat miellyttävät maailmaa

Piispat liittoutuvat tieteilijöiden kanssa. Kestääkö kirkko kuulla totuuden?

Luterilainen kirkko flirttailee kilpaa maallisen yhteiskunnan kanssa. Jotain kertoo piispojen hengellisyyden tasosta se, että Helsingin ex-piispan Irja Askolan ja arkkipiispa Kari Mäkisen viinaostokset nousivat aikoinaan iltapäivälehtien otsikoihin. Ja kukapa sopiikaan Helsingin piispaksi paremmin kuin viihdemaailmasta tuttu ja kirjanpitorikoksista tuomittu Teemu Laajasalo. Laajasalo itse tosin joutui kirkon sisäisessä valtataistelussa ajojahdin kohteeksi.

Piispojen puheet kuulostavat usein poliitikkojen saarnoilta. Ilmankos entisestä Turun piispasta Ilkka Kantolasta tuli aikoinaan SDP:n kansanedustaja. Malmin seurakunnan kirkkoherra Heikki Arikka kehtasi esittää poliitikko Kantolaa arkkipiispaksi, koska hän osaa puhua ”ilman teologia kiemuroita” (Demokraatti 10.9.2017).

Riidat ortodoksikirkossa kuulostavat poikien kinastelulta. Ei näytä hengen miesten meiningiltä, kun kärhämiä ratkotaan käräjillä. Kun kirkot muistuttavat maallisia byrokratioita, ihmiset etsivät hengellisyyttä muista piireistä. Mitähän Jeesus tuumisi, jos inkarnoituisi tähän aikaan? Maallistuneet papit ja piispat saisivat kyytiä aivan kuten rahanvaihtajat aikanaan temppeleissä.

Kirkon korkeasti koulutetut piispat kirjoittivat julkilausuman, jossa he haluavat sanoutua irti hihhuloinnista ja samaistua tieteen tekijöihin. Lausunnossa todetaan, että tutkijan työn voi nähdä hengellisenä kutsumustehtävänä. Piispat vaativat uskonnon ja tieteen vuoropuhelua. Kirkkoa tyrkytetään tieteen kumppaniksi. Piispa Jari Jolkkonen ”haastaa kristittyjä arvioimaan vanhoista maailmankuvista periytyneitä traditioita”.

Entä jos tiede todistaisi, että Raamatun tulkinnoissa on pahoja huteja? Professoritko kirjoittavat tulevaisuudessa Pyhän Kirjan? Miten kävisi kristikunnalle, jos tutkimukset osoittaisivat, että Jumala on olemassa, mutta Jumalan olemus on ymmärretty väärin kirkon tunnuskirjoissa ja että esimerkiksi jälleensyntyminen on fakta?

Kestääkö kirkkoinstituutio kuulla totuuden, jos itseään korjaavan tieteen totuus poikkeaa vuosituhansia ylläpidetyistä myyteistä? Tiede halveksii kokemustietoa. Voiko kuitenkin kokemus Jumalasta kohota sellaiselle tietoisuuden tasolle, jolloin kokemuksesta tulee sanojen ja ajattelun tuolla puolella olevaa luotettavaa tietoa.