Riittävä uni mahdollistaa paremman menestyksen

Valtaosa suomalaisista nukkuu liian vähän. Kuva: Agata Anttonen

Suomalaiset nukkuvat liian vähän ja huonosti. Tämä voi heikentää elämässä menestymisen mahdollisuuksia.

Kaikki lähtee siitä, että on ymmärrettävä nukkumisen ja unen tärkeys. Nukkuminen on perustavanlaatuinen tarve, ja sen vaikutukset fysiologiaan ovat laaja-alaiset. Näin alustaa unitutkija Henri Tuomilehto, joka parhaillaan viimeistelee kirjaansa Nukkumalla menestykseen.

Tuomilehto on huolissaan suomalaisten nukkumistottumuksista.
– Kun tarkastellaan unta, voidaan sitä tarkastella ennen kaikkea kahdesta näkökulmasta: määrä ja laatu. Nykyään nukumme niin, että molemmat kärsivät.
Tuomilehdon mukaan suomalaiset nukkuvat nykypäivänä vähemmän kuin koskaan ja huonommin kuin koskaan. Iso osa väsymyksestä on itse aiheutettua.

Huonosti nukkumisen syitäkin hän määrittelee kaksi. Ensimmäinen, ja valtamassoja koskeva, on juuri itse aiheutettu ongelma.
– Se, että moni ei nuku riittävästi, johtuu omista valinnoista. Touhuamme illalla liian pitkään asioita, jotka eivät edistä unta. Eletään epäterveellisesti. Tutkijan näkökulmasta tässä kaivetaan verta nenästä.
Toinen syy ovat unihäiriöt. Unihäiriöt ovat jo kansansairaus, tämän ajan ongelmamme. Niiden hoidossa ei enää auta vain parempi tyyny ja enemmän unta, vaan unihäiriöstä kärsivän tulee kääntyä lääkärin puoleen.
– Kun opiskelin lääkäriksi 20 vuotta sitten, niin silloin opiskelimme sairauksista, joista osa on tähän päivään mennessä jo saatu häviämään, koska niihin on keksitty toimivat hoidot. Nyt meitä vaivaavat uudet ongelmat, kuten unihäiriöt. Unihäiriöitä on yli 80 erilaista.

Miksi sitten unihäiriöt ovat lisääntyneet ja olemme unohtaneet, miten nukkua riittävästi?
– Ainakin yhteiskunta on muuttunut. Työn kuormitus on noussut, ja vapaa-ajallakin ollaan hirveän tavoitteellisia. Onhan se makeaa matkustella paljon ja tehdä hirveästi kaikkea vapaalla, mutta se myös kuormittaa. Emme ole muistaneet panostaa riittävästi lepoon.
Monesti myös ajatellaan, että viikon univelat korjataan sitten viikonloppuna. Tuomilehdosta ajatuksen tulisi olla toisin päin.
– Arjen käytäntöjen täytyy olla kunnossa, sillä viikonloppuna ei ehdi korjata kroonista univajetta. Eli arki kuntoon, niin silloin ei haittaa, jos viikonloppuna nukkumaan meneekin vaikka vähän myöhemmin.

Ensiapuna uniongelmiin, ja ainoana hoitona liian vähäiseen uneen, on yksinkertaisesti unen määrän lisääminen.
– Tarvittava tuntimäärä on jokaisella yksilöllinen, mutta valtaosa nukkuu vähemmän kuin tarvitsisi.
Yleensä ohjeena on, että riittävä määrä unta on sellainen, että heräät aamulla virkeänä. Tässä ohjeessa on kuitenkin yksi ongelma.
– Jos on jo kroonisesti väsynyt, ei henkilö välttämättä enää muista, miltä tuntuu herätä virkeänä. Väsymykseen turtuu pikkuhiljaa, eikä sitä enää hahmota itse.
Mutta kun unen määrää alkaa lisätä, tulee palkinto nopeasti, mikäli ongelmana on ollut liian vähäinen uni. Eron olossa huomaa pian.
– Jos taas yrität kaikkesi parantaa unta, mutta palkintoa ei silti tule, niin silloin on otettava yhteyttä lääkäriin.

Tuomilehto näkee, että unella on ennen kaikkea neljä tehtävää: tuottaa energiaa, vahvistaa muistia, taata oppiminen ja säädellä aineenvaihduntaa. Nämä kaikki pohjustavat elämässä menestymistä. Mikäli uni ei vahvista näitä peruspilareita, on hankalaa yrittää menestyä kunnolla.
– Aivot eivät toimi väsyneenä oikein. Kun aivot eivät saa käytettyä täyttä kapasiteettiaan, alkaa muun muassa muisti ja oppiminen heikentyä. Fiksuistakin ihmisistä tulee ”tyhmiä”.
Myös toimiva aineenvaihdunta on menestymisen perusta, erityisen selkeästi urheilijoilla.
– Miten voi menestyä fyysisellä uralla, jos ei palaudu kunnolla? Aineenvaihdunta myös vaikuttaa painonhallintaan.

 

Ei unta, ei menestystä

  • Valtaosa suomalaisista nukkuu liian vähän.
  • Riittävä uni kuitenkin yleensä mahdollistaisi paremman elämässä menestymisen.
  • On hankalaa menestyä, jos aivot eivät toimi väsyneenä oikein.
  • Väsymys heikentää muistia ja aivot eivät saa käytettyä täyttä kapasiteettiaan.
  • Väsymys siis ”tyhmentää” ja huonontaa keskittymiskykyä.
  • Väsyneenä aineenvaihdunta huonontuu, mikä vaikeuttaa painonhallintaa.

Henri Tuomilehto. Kuva: Tomi Rehell

Ratkaisuja parempaan uneen

Henri Tuomilehto on viimeistelemässä toista uniaiheista kirjaansa. Nukkumalla menestykseen -kirja ilmestyy syyskuussa. Kirjoittajakumppanina on Viikkosavon kolumnisti Jouni Vornanen.
– Kirja perustuu pitkälti omiin tutkimuksiini 10–15 vuoden ajalta. Hoidan vuosittain 500–600 potilasta, joten löytyy kokemusta, mitä muuttaa ohjeiksi, Tuomilehto hymähtää.
Kirjan lähtökohtana onkin tarjota ratkaisuja siihen, miten parantaa omaa nukkumistaan.
– Suomessa tehdään paljon tutkimusta, mutta tulokset eivät aina saavuta kansalaista. Niinpä pyrimme nyt kirjan avulla tuomaan tutkimustiedon kansankielelle.