Taksiautoilijan arkea eilen ja tänään

Taksiyrittäjä Ari Laitinen on ”pyörittänyt rattia” jo lähes neljännesvuosisadan nauttien vapaudesta, vaihtuvista maisemista ja mukavista asiakkaista. Kuva: Sanna-Liisa Kiiskinen

Taksinkuljettajan apuna oli ennen vain paperikartta ja puhelut kavereille. Ari Laitinen sai tuntuman taksiautoiluun jo lapsena.

Taksiyrittäjä Ari Laitinen sai ensituntuman taksiautoiluun seuratessaan isäänsä, joka oli taksiyrittäjä. Ajovuosia Arille on tullut tähän mennessä yli kaksikymmentä, joista viimeiset seitsemän taksiyrittäjänä. Hän on nähnyt alan ehkä kiihkeimmät muutosvuodet, joista viimeisimpänä iso lakimuutos taksilupien vapauttamiseen. Elämänsä ensimmäisen kuljetuksen hän yhä muistaa hyvin. Silloin eivät navigaattorit olleet ohjaamassa perille.
– Ajoin elämäni ekan kyydin vuonna 1997 isän Mersulla. Oli talvi ja vein naishenkilön sunnuntaipäivänä keskustasta Haapaniemelle. Eniten jännitti se, löydänkö suorimman reitin. Siihen aikaan ei ollut navigaattoria, apuna olivat isot kartat ja puhelut kavereille.

Tuohon aikaan myös taksikuljettajan ajoluvan saanti oli pitemmän kaavan takana, sisältäen myös poliisien tenttauksen ja nuhteettoman menneisyyden.
– Kaupunkituntemus piti olla hyvä ja myös muut alaan liittyvät erityispiirteet piti hallita. Silloiseen koulutukseen kuului pakollinen teoriaosuus mm. työergonomiasta, erityisryhmien huomioimisesta, asiakaspalvelusta ja lainsäädännöstä. Vielä 80-luvulla oli lisäksi käytössä ”katukuulustelu” eli viralliselta nimeltään paikallistuntemuskoe. Samalla avattiin rikosrekisteri. Jos olit vaikkapa mopolla törttöillyt, saattoi lupa jäädä saamatta. Nykyäänhän rikosrekisteriä ei saa samalla tavalla avata, mutta jonkinlainen taustaselvitys yhä tehdään.

Ari teki nuorempana paljon yövuoroja, elämäntahti oli leppoisampaa ja oma palautuminen vikkelämpää kuin tänään.
– Ajoin pääsääntöisesti yövuoroja. Yöasiakkaat olivat leppoisia humalaisia, nyt on tullut kaikki muut aineet mukaan. Yöllä ajettiin noin 12 tuntia, mutta sen jälkeen en osannut ikinä nukkua iltapäivään, viisi tuntia oli paras jakso unia. Koska palkka määräytyi ajojen mukaan, saatoin joskus painaa 40 tuntia viikonlopun aikana, sunnuntait yritin huilia. Jos verrataan tähän päivään, niin ei ehkä lainpykälä ihan täyttynyt. Nyt yrittäjänä teen enää muutamia yövuoroja kuukaudessa. Toipuminen kestää pari päivää, pitää keskittyä, että saa rytmistä kiinni ja se tuntuu kehossa.
– Ihmiset ovat muuttuneet, kiire on tarttunut, palvelun pitää olla heti, ei malteta odottaa taksia, palaute tulee herkästi ”olitteko kahvilla vai missä viivyitte”. Lisäksi Kelan hommat sotkee oikein urakalla, syrjäseudut jäävät katveeseen, kun ei ole päivystysvelvoitetta ja toisaalta tietyt autot päivystävät vain Kelan kyytejä. Pääpaino on siirtynyt kasvukeskuksiin, kun kuka tahansa voi tulla ruuhkaa purkamaan.

Vaikka ennen oli leppoisampaa, Arin mielestä työ on kuitenkin sitä samaa kuin ennenkin. Vapauteen, vaihtuvaan maisemaan ja mukaviin asiakkaisiin jää koukkuun.
– Jatkossakin rattia pyöritetään ja hymyillään, eikä ole yhtään samanlaista päivää. Kuulun itse puhuvat taksinkuljettajat -ryhmään. Tykkään puhua, mutta annan rauhan, jos asiakas haluaa olla hiljaa. Pidän siitä, että saan olla ihmisten kanssa tekemisissä, minulle tulee hyvä mieli, kun asiakas lähtee hymyillen pois.

Ala on kuitenkin isossa murroksessa ja uusia tekijöitä kaivataan kipeästi.
– Kuljettajapula on nyt alan vitsaus, virkeitä asiakaspalveluhenkisiä kuljettajia kaivataan alalle. Jos yövalvominen ja aikaiset aamuherätykset eivät tuota tuskaa ja jaksaa tehdä töitä, niin helposti pääsee jopa parin-kolmen tonnin bruttoansioihin kuussa. Ala on kiva, oikealla asenteella pötkii pitkälle, niin kuin missä tahansa työssä.

Taksiyrittäjäksi

  • Taksiliikenteen harjoittaminen edellyttää, että yrityksellä on taksiliikennelupa, kuljettajalla on taksinkuljettajan ajolupa ja taksiliikenteeseen käytettävä ajoneuvo on merkitty luvanvaraiseen käyttöön.
  • Luvan myöntämisen edellytyksinä on mm. oikeustoimikelpoisuus, hyvämaineisuus, kyky suoriutua taloudellisista velvoitteista ja on pysyvä toimipaikka Suomessa.
  • Taksiliikennelupia myöntävät Trafi tai Traficom. Pelkkä hakemus riittää luvan myöntämiseen.