Kuka vastaa, jos kaupunkipyörällä kaatuu? – Kaupunkilehti selvitti

Kyösti ja Tarja Jääskeläisen mielestä kaupunkipyörät ovat hieno idea, vaikka heillä itsellään ei ole pyörille käyttöä. Kuva: Inka Matilainen

Kaupunkilehden lukija pohtii, kenen vastuulla on jos kaupunkipyörällä kaatuu ja loukkaa itsensä.

Katukuvaan vähän aikaa sitten ilmestyneet kaupunkipyörät ovat herättäneet ihastusta, mutta myös huolen. Erästä Kaupunkilehden lukijaa mietitytti, ettei kaupunkipyörän lainauksen yhteydessä ole mahdollisuutta lainata pyöräilykypärää, joka olisi suositeltava varuste pyöräillessä. Erityisesti hän miettii turisteja, joilla tuskin on omaa kypärää matkassa Kuopiossa vieraillessaan. Kenen vastuu on jos pyörällä kaatuu, hän kysyy.

Projektipäällikkö Timo Ollikainen Kuopion kaupungilta sanoo, että vastaus on yksinkertaisimmillaan hieman tylyn oloinen.
– Eli kenen vastuulla on liikennesääntöjen noudattaminen? Liikennesäännöt on määritelty Suomen tieliikennelaissa ja niiden noudattamisen valvonnasta ja sääntörikkeiden seuraamuksista vastaa poliisi.
Ollikainen sanoo, että pyöräilijä hyväksyy, kuittaa lukeneensa sekä sitoutuu noudattamaan kaupunkipyörien käyttöehtoja käyttäjäksi rekisteröimisen yhteydessä. Ilman käyttöehtojen hyväksyntää ei voi rekisteröityä pyörän käyttäjäksi.
– Jos kaupunkipyörällä kaatuu ja satuttaa itsensä on tilanne sama kuin kaatuisi omalla pyörällä tai ajaisi kolarin omalla autolla.

Pyöräilykypäränäkökulmaakin kaupungilla on mietitty. Kypärän tarjoaminen osana kaupunkipyöräpalvelua on Ollikaisen mukaan kuitenkin hyvin haasteellista, eikä siihen ole tällä hetkellä kustannustehokasta, hygieenistä ja riittävän turvallista ratkaisua. Hän luettelee muutaman oleellisen haasteen.
– Erilaiset käyttäjät tarvitsevat hieman erilaisen kypärän, jotta se on turvallinen. Tarjolla pitäisi olla useampia eri malleja. Sopivasti maahan pudotettu pyöräilykypärä voi olla ulkoisesti kunnossa, mutta ei käytännössä anna riittävää suojaa onnettomuustilanteessa. Lainattavien pyöräilykypärien hygieniasta ja puhtaanapidosta huolehtiminen vaatii käytännössä ihmisten tekemää työtä, jota ei saada katettua järjestelmän tuloilla.

Ollikainen sanoo, että kaupunkipyörät itsessään täyttävät soveltuvin osin Trafin vaatimukset ja hankintavaiheessa Kuopion kaupunkipyörille asetettiin yli 500 teknistä ja toiminnallista vaatimusta, jotka niiden tuli täyttää. Pyörien teknistä toimintakuntoa seurataan automaattisesti etäyhteyden avulla ja sijoittelussa on huomioitu turvallisuusnäkökulma parhaalla mahdollisella tavalla.
–  Kaupunkipyörien toimintakunto tarkistetaan päivittäin kaupunkipyöräoperaattorin toimesta. Myös käyttäjät voivat tehdä Freebike-sovelluksella vikailmoituksen havaitessaan vikaantuneen pyörän. Näin se voidaan ottaa nopeasti huolettavaksi.

Tieliikennelaki ei velvoita polkupyöräilijää käyttämään kypärää, mutta sitä suositellaan. Ilman kypärää ajamisesta ei rangaista ja säännöksen tavoitteena on ollut lisätä polkupyöräkypärän käyttöä. Kaupunkipyöriin liittyvässä markkinointimateriaalissa kellään ei ole pyöräilykypärää. Miksi näin?
– Kyse on nimen omaan markkinointimateriaalista, jonka tavoitteena on luoda pyöriin liittyviä positiivisia tunnetiloja. Markkinointimateriaalin kokonaisvaltaisena tavoitteena on edistää kaikenlaista pyöräilyä, jonka yleistymisen positiiviset terveysvaikutukset ovat varsin laajat suhteessa riskeihin. Tässä yhteydessä on myös huomioitava, että muun muassa pyöräliiton mukaan kypärään pakottaminen vähentää pyöräilyn suosiota ja voi jopa lisätä onnettomuusriskiä.

Kypäristä kesäbisnes?

Kuopion torille torstaina Vilkku-pyöriä ihastelemaan sattuneet Kyösti ja Tarja Jääskeläinen pitävät kaupunkipyöräideaa hyvänä. Heillä itsellään ei ole pyörille käyttöä, mutta pari on nähnyt pyöriä paljon liikenteessä.
– Meillä itsellä ei ole tarvetta, mutta paljon on näistä luettu ja liikenteessä nähty. Ihan uskomatonta, että päivävuokra on vain viisi euroa. Se on todella halpa. Tuolla hinnalla moni taksikyyti jää ja luontoakin säästyy, Kyösti sanoo.
Jääskeläisistä olisi hyvä jos pyörän yhteydessä voisi myös vuokrata kypärän, mutta he ymmärtävät, että sen järjestäminen on kaupungille haasteellista.
– Voisiko siinä olla hyvä kesäbisnes jollekin nuorelle yrittäjälle?

Kypärän käyttö

  • Tieliikennelain mukaan polkupyöräilijän sekä polkupyörän kyydissä olevan matkustajan on ajon aikana yleensä käytettävä asianmukaista suojakypärää.
  • Johtuen ilmauksesta ”yleensä”, laki ei siis pakota käyttämään pyöräilykypärää. Lain esitöissä todetaan, että säännös on suositusluonteinen ja että ilman kypärää ajamisesta ei rangaista pyöräilijää. Säännöksen tavoitteena on ollut lisätä polkupyöräkypärän käyttöä.
  • Lähde: Minilex