Tuijan nuket eivät ole leikkiä varten

Tuija Kanerva käsissään kaksi hänen rakkainta nukkeaan. Kuvat: Inka Matilainen

Tuija Kanerva haluaa ympäröidä itsensä söpöillä ja iloisilla tavaroilla. Ja hän onkin keräillyt nukkeja kymmenen vuotta.

Kirjahyllystä tuijottaa kymmeniä silmäpareja. Ne eivät kuitenkaan kuulu ihmisille, vaan erilaisille iloisille ja värikäshiuksisille nukeille. On pinkkiä, kukkaa, glitteriä, kimallusta, röyhelöä, pitsiä. Söpöyttä suorastaan yli äyräiden.
Hyllyistä löytyy Blythejä, Pullipeja, Shoppieseja, Monster Hihg -hahmoja, Barbeja, Hairdorableseja, My Little Ponyja, Lol Supriseja. Kaikki siistissä kunnossa, värikkäissä asuissa ja nätisti toistensa vieressä.

Valtaisan erilaisten nukkejen kokoelman omistaa kuopiolainen Tuija Kanerva (32). Tuijan keräily alkoi kymmenen vuotta sitten. Kaikki alkoi innostuksesta japanilaiseen populaarikulttuuriin.
– Olen ollut aina kiinnostunut japanilaisesta musiikista, mangasta, animesta, vaatteista ja muodista. Myös nuket löytyivät sitä kautta.

Nukkeilu, kuten Tuija harrastustaan kutsuu, sai alkunsa japanilaisesta Blythe-nukesta. Blythe on alunperin amerikkalainen, mutta myöhemmin japanissa uudelleen valmistukseen otettu keräilynukkesarja, jota tehdään kolmessa eri koossa. Pullip on Blythen jäljitelmä, mutta molemmat elävät rauhaisaa rinnakkaiseloa keräilijöiden keskuudessa. Nuket tunnistaa suhteettoman suuresta päästä, isoista silmistä ja yksityiskohtaisista asuista.
– Blytheen ihastuin ensimmäisenä kun siihen törmäsin. Siitä kaikki kymmenisen vuotta sitten lähti. Varmaan osansa harrastukseen on vaikuttanut myös Barbie, joka oli minulle lapsena hyvin rakas ja tärkeä. Olen saanut keräilyyn inspiraatiota muilta harrastajilta.

Blythe– ja Pullip-keräilynukkejen idea on niiden kustomointi ja ainutlaatuisuus. Omistaja luo nukelleen usein henkilöhahmon ja tarinan. Niitä kuvataan ja tuunataan. Hiuksia, meikkiä ja vaatteita voi vaihtaa. Ihoon voi tehdä tatuointeja ja niille saa varavartaloita. Tuunausta tekee myös Tuija ja se on osasyy, miksi hän on kyseisiin nukkeihin ihastunut. Erityisesti kuvaus on hänelle tärkeää ja Tuijalla onkin harrastukselleen oma Instagram-tili nimeltä @nukkebuumi, josta voi löytää erilaisia nukkeja seikkailemassa milloin missäkin.
– Taide ja muoti ovat aina olleet lähellä sydäntä ja siihen myös nuket yhdistyvät. Valokuvaamalla pääsen purkamaan omaa luovuuttani.

Pullipit ja Blythet tehdään nimenomaan keräilijöille, ja erityisesti aikuisille naisille. Mikä Tuijaa sitten nukeissa viehättää?
– Tykkään ympäröidä itseni söpöillä ja iloisilla tavaroilla. Ne ovat tärkeitä kriteereitä myös nukkeja valitessa.
Tuija ei kuitenkaan ole ehkä se tavallisin keräilijä, sillä hän myös harventaa kokoelmaansa. Aika-ajoin hän myy osan nukeistaan pois ja ostaa uusiakin aina vain inspiraation mukaan. Myyntiin menevät ne nuket, jotka eivät enää inspiroi.
– Minun ei ole esimerkiksi pakko saada kaikkia malleja. Nykyään harkitsen nuken ostamista pidempään kuin ennen ja mietin mikä oikeasti kolahtaa ja mistä saa hyviä kuvia. Viimeisimpänä olen hurahtanut Lol Suprise -nukkeihin. Monster Highssa viehättää kauhu ja goottius, Barbeissa puhtaasti nostalgia ja niin poispäin.

Tuija ei ole laskenut nukkejensa määrää saatikka niihin käytettyä rahaa. Kyseessä on harrastus, joka tuo hänelle iloa siinä missä vaikka autojen laitto tuo iloa jollekin toiselle.
Pitkiä katseita nainen on kuitenkin usein saanut kuvatessaan nukkeja ulkona.
– On kysytty ihan useampaan otteeseen, että mitä teen. Enää en jaksa välittää, jos ihmiset eivät ymmärrä. Otan yleensä aina reissuillekin jonkun nuken mukaan kuvattavaksi.

  • Ohessa kuvia Tuijan nukkekokoelmasta.

Ikisuosikki Barbie täyttää 60 vuotta

Lähes jokaisen lapsen lelulaatikosta ja hyvin monen aikuisenkin vitriinistä löytyy ikoninen Barbie-nukke. Tuo Ruth Handlerin keksimä nukke täytti 9.3. jo 60 vuotta eikä hiipumista Barbie-innostukselle näy. Kuopion Lelukauppa Partasessa on ollut esillä pienimuotoinen Barbie-näyttely juhlavuoden kunniaksi ja pienet juhlat virallisena syntymäpäivänä. Yrittäjä Minna Kunnasluoto kertoo, että näyttely on kiinnostanut niin aikuisia kuin lapsiakin.
– Barbie on sellainen, että se palaa aina vaikka myynnissä näkyy kyllä nousuja ja laskuja. Esimerkiksi Frozen- ja Monster High -buumit ovat vieneet Barbien myyntiä jossain vaiheessa. Tällä hetkellä Barbie on kuitenkin taas nousussa, koska sillä ei ole juuri nyt niin vahvaa kilpailijaa. Aikuisia Barbiessa viehättää niin nostalgia kuin keräilykin.
Kunnasluoto sanoo, että Barbie jaksaa innostaa vuodesta toiseen vahvan brändin ja muuntautumisensa ansiosta. Barbie on Kunnasluodon mukaan tuote, jolla on jatkumoa vuodesta toiseen ja se on ajan hermolla. Nykyisin Barbieita saa muun muassa erilaisilla vartalonmalleilla ja ihonväreillä.
– Esimerkiksi ensi syksylle tulee pyörätuoli-Barbie ja proteesijalka-Barbie. Barbieita on nykyisin hyvin paljon erilaisia ja valmistaja on vastannut kritiikkiin, mitä sille on annettu esimerkiksi vartalomallista. Myös Ken on saanut erilaisia vartalomalleja. Nykyisin paketeissa lukee ”You can be anything” ja läpi historian Barbiella on ollut erilaisia ammatteja. Hän kävi kuussakin ennen Neil Amstrongia.
Myös Kunnasluodon oman konttorihuoneen hyllyltä löytyy muutama Barbie vaikka hän ei ajattele itseään keräilijänä.
– Kyllä se pikkutyttö siellä taitaa kuitenkin aina olla olemassa, hän nauraa.
Markkinoille on tullut uudelleenmyyntiin oman 25. juhlavuoden kunniaksi, monien lapsuudesta se kaikkein rakkain: Totally Hair Barbie.
– Se on edelleen kaikkien aikojen myydyin Barbie. Vaikka se ei ollut välissä vuosiin myynnissäkään.